BAYAN MİNG’İN HİÇ OLMAYAN ON ÇOCUĞU – ERİC-EMMANUEL SCHMİTT KİTAP YORUMU

Bi Poşet Kitap | 17:47 |

KÜNYE:

Adı: Bayan Ming’in Hiç Olmayan On Çocuğu
Orijinal Adı: Les dix enfants que madame Ming n’a jamais eus
Yazar: Eric-Emmanuel Schmitt
Çeviren: Yaşar İlksavaş
Yayınevi: Doğan Kitap, 2016


Alıntılar:

-Çin, bir ülkeden çok bir gizdir.
-Karanlıktan yakınmak yerine ışığı yakmak çok daha iyi olur.
-Yaşlılar ortadan kayboluyordu; bu kargaşa karşısında şaşkınlıktan ölmemiş olanlar, yeni bir çöp tenekesinden daha fazla hoşluk sunmayan modern apartmanların dibine büzülüp kalıyorlardı.
-Önemli bir görevi yerine getirmek önemli biri olmaktan yeğdir.
-Yetenek hakkaniyetten en uzak bir şeydir, bu yeteneğe sahip olanlar kadar sahip olmayanlar için de.
-Ürperdim… Nasıl? Bizim durumumuz bu muydu? Kendimizi safkan sayarken aynı hamurdan gelmiyor muyduk? Tek olduğumuzu ileri sürmemiz dahil, aynıydık…
-Bugün birbirlerinden ayırt edilemez olsalar da, bir çocuk tarafından sahiplenildiklerinde, sevgiyle dolarak, deneyimlerle işaretlenerek birbirlerinden farklılaşacaklardı. Başkalarından ayrı gösteren imgelemdir; sıradanlıktan, tekrardan, birörneklikten söküp alan, kurtaran imgelemdir. Oyuncakların kaderinde insanların kaderini görüyordum: Hikayeler uydurarak ve bağlar kurarak özgünleri yaratan yalnızca imgelemdi; imgelem olmasaydı birbirimize yakın, fazlasıyla yakın, benzeş, gerçeğin sepetleri içinde üst üste yığılı olurduk.
-Bazen kader öylesine sert çarpar ki, onu yumuşatmak için bir parçacık fantezi yeter.
-Normal. Her birey kendini tek olarak ortaya koyar. Tersi durumunda, bunu görmeyen bizlerizdir.
-Bilge, içindeki kusurların nedenini ortaya çıkarır; çılgın, bundan diğerlerini suçlar.
-Kendini yükseklerde gören insan, içtenlikten uzak bir dost gibi davranır; sıradan insan ise dostluktan uzak bir yakın gibi davranır.
-Olgunluk çağında insan hala ayıplanıyorsa artık ondan beklenebilecek hiçbir şey yok demektir.
-Ho’yu her düşündüğümde, bir çınar anne ya da bir ıhlamur anne olmayı tercih ederdim. Ağaçlar insanların tam tersidir, yükseldikçe gökyüzünü ararlar.
-Şimdi kendini imparator sanan bir oğulun arkasında dolaşıp duran, kasılmış, kaygılı ve histerik milyonlarca doğurgan insan var. Ülkemiz nevrozlular tarafından gözaltında tutulan bir benciller fabrikası haline geldi.
-Wang, geçmişin göz kamaştırıcı bahçelerinin kaybolduğunu ve bunların yalnızca metinlerde yaşadığını saptayarak, bir evreyi yaşamaya karar verdi; hemen metne atladı. Bir bahçe neden gerçek olmalıydı? Üstelik anısı sürüp giderken gerçekliği kısa sürüyorsa.
-Bayan Ming’in sevmesi için çocuklarının gerçek mi olması gerekiyordu? Hayır. Ama onlara duyduğu şefkat gerçekti.
-Bir haksızlık ancak insan onu unutmayı başarabilirse silinir.
-“Anne, ne yapmalı? Yalan mı söylemeli?” “Hayır, susmalı. Sessizlik asla ihanet etmeyen bir dosttur.”
-Gerçek, her zaman şüphecilikten pişmanlık duymama neden olmuştur.
-“Birkaç yıl hapis yatar.”
 “Kesinlikle.”
 “Ama bu sizin düzelmenize yetmeyecek, Bayan Ming.”
 “Belki onu düzeltir.”

Ben Ne Düşünüyorum?

Geçen alışveriş yazımda bu kitabı aldığımdan bahsetmiştim, hem bu kadar merak edince hem de okuduğum son kitap bir klasik olunca araya kolay okunabilecek, ince bir kitap koymayı uygun buldum ve Bayan Ming’in Hiç Olmayan On Çocuğu’na başlamış bulundum.
Kitap ismi ve kapak tasarımıyla bile insana kendini okutabilecek nitelikte. Zaten elinize alıyorsunuz ve bir daha bırakamıyorsunuz. Neredeyse her söyledikleri cümleye post-it yapıştırmak istiyorsunuz.70 sayfalık kitapta 25 post-it kullanmamı başka nasıl açıklayabilirim ki :D

Konusuna gelirsek genel olarak Çin’e gitmiş bir işadamının Grand Hotel tuvaletlerinde bekçi olarak çalışan ve işini tüm profesyonelliğiyle yapan Bayan Ming’le tanışmasıyla başlıyor. Fakat tuhaf olan bir şey vardır ki bu yaşlı kadın kendisinin 10 çocuğu olduğunu iddia etmektedir. Oysa Çin’de uzun yıllardır tek çocuk yasasının uygulandığı bilinen bir gerçektir. İş adamımız her ne kadar Bayan Ming’e inanmasa da onun hikayelerinin müptelası haline gelir ve sık sık kadının yanına gidip ona çocuklarını anlatmasını ister. Hepsi bambaşka, hepsi çok özel çocuklardır. Durum böyle olunca inanması daha da zor hale gelir. Ama “bazen kader öylesine sert çarpar ki, onu yumuşatmak için bir parçacık fantezi yeter.” diye düşünür ve bu yaşlı kadın kendini avutmak için ne tür hikayeler uydurmuş acaba diye merakına yenik düşer. Fakat Bayan Ming’in doğumgününde tüm çocuklarını yanında istemesiyle işler biraz değişir. Bu 10 çocuk gerçekten var mıdır, yoksa yalnızca bir hayal ürünü müdür?
Bayan Ming’in öyle filozofvari, öyle anlamlı konuşmaları vardı ki sanırım burda yanımda olsa her gün gider bana bir şeyler anlatmasını isterdim ben de. Kitaptaki üslup çok hoşuma gitti. Ve incecik kitaplarda binlerce duygu veren, binlerce şey anlatan bildiğim yazarlar arasına Eric-Emmanuel Schmitt de eklenmiş oldu. Kitabı okurken hem eğlendim, hem düşündüm. Çin’deki tek çocuk yasasının sonuçlarından tutun da, yaşama, insana, ebeveynliğe dair pek çok şeye değinilmişti. Ülkemizdeki oğlan çocuğu aşkına da fazlasıyla uygun düşecek şu saptama mesela: “Şimdi kendini imparator sanan bir oğulun arkasında dolaşıp duran, kasılmış, kaygılı ve histerik milyonlarca doğurgan insan var. Ülkemiz nevrozlular tarafından gözaltında tutulan bir benciller fabrikası haline geldi.” Okuduğum en orijinal, en harika kitaplardan biri olduğunu söyleyebilirim sanırım.

Ve son olarak: “Hakikat, en çok hoşumuza giden yalanın ta kendisidir!”

Puanlama:

-Kapak Tasarımı: 5/5 (%5)
Çok hoş ya! En sevdiğim kapaklar arasına girdi bile :)     

-İsim – Kitap Uyumu: 5/5 (%5)
Tam puan!

-Özgün Konu – Özgün Anlatım: 5/5 (%30)
Kesinlikle her şeyiyle okuduğum en özgün kitaplardan biri.

-Yazarın Dili:  5/5 (%30)
Yazar, size kendini hemen sevdiriyor ve kelimelerinin bağımlısı haline getiriyor.

-Kitabın Dünyası: 5/5 (%30)
Kitabın dünyası tam olarak yaşadığımız bu dünya aslında. O kadar gerçekçi yorumlanmış ki.. Ben tüm karakterleri çok sevdim ve onları tanımış kadar oldum.

Kitabın Puanı: 5/5

32 yorum:

  1. İlgimi çekti, ben de alayım.

    YanıtlaSil
  2. Kitap ilgincmis :) alisveris oncesi rastlasirsam ben de alayim :)

    YanıtlaSil
  3. Çok güzelmiş ya, bir daha ki alışverişime eklemeye çalışacağım :D

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. seversin inşallah sen de :) ben defalarca okuycam mesela :)

      Sil
  4. Kitap tasarımı çok iyi gerçekten. Kitap senden tam puan almış o zaman kesinlikle okumalıyım :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. bence de kesin okuu Bayan Ming'le herkes tanışsın istiyoruumm :)

      Sil
  5. Her kategoride beş üzerinden beş almış. E o zaman koyalım bakalım listeye.
    Sevgiler <3

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. başka türlü bi puan versem kendimi hiç affetmezdim sanırım :D

      Sil
  6. Okunulacaklar listemde 😚

    YanıtlaSil
  7. Kapak hakikatten hoşmuş
    Bir gün kapak tasarlamayı deneyeceğim, ne yaparım diye merak ettim şu an.

    Sevgiler

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. di mi ben de meraklıyım bu kapak tasarımı işlerine eğlenceli olsa gerek :)

      Sil
  8. Çok güzel yorumlamışsın, fazlaca merak ettim. Daha önce görmüş olsam sırf kapağı için bile alırdım sanırım. Teşekkürler! :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. fena halde albenili bi kapak cidden :) neyseki içi de onun hakkını veriyor :)

      Sil
  9. Farklı geldi kitap ve ilginç...
    Okunacaklar arasına attım ;)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. kesinlikle farklı. çok özgün bi kitaptı kesinlikle tavsiye ederim :)

      Sil
  10. Dediğin gibi ismi de kapağı da çok ilgi çekici. Özellikle kapağı göz alıcı gerçekten.. Az sayfada çok şey anlatan öykülere, bunu başarabilen yazarlara ayrı bir hayranlık duyuyorum. Tuttum bu kitabı! ^.^

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. hemmen ilk fırsatta oku da dedikodusunu yapalım accık :D

      Sil
  11. O zaman listeme eklendi :D Fotoğraf süper olmuş bu arada :D

    YanıtlaSil
  12. O kadar güzel anlatmışsınız ki hemen alıp okumak istiyorum.

    YanıtlaSil
  13. Kitabın kapağı gerçekten çok hoş. Yalnız ben senin çektiğin fotoğrafa da bayıldım. İnstagram'da kitap fotoğrafı çekme konusunda sıkıntı yaşayan biri olarak sana imrendim diyebilirim :-) Bu kitabı indirimde görmüştüm ama almamıştım. Şimdi sen böyle yazınca keşke alsaymışım dedim. Neyse aklımda olsun, bir dahaki indirimde kaçırmayayım.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. çook teşekkürlerr :) yaa indirimde miydi bi dee bi dahakine mutlaka al derim :)

      Sil
  14. Duymamıştım bu kitabı,keyifliymiş.

    YanıtlaSil
  15. Okuma listeme ekledim teşekkürler.

    YanıtlaSil
  16. Merhaba
    Bu aralar çevremde gördüğüm kitaplardan bir tanesiydi. Millet bir anda okumaya başlayınca bende merak ettim. Yazın sayesinde merakımı giderdim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. merhaba, çok mutlu oldum öyle düşünmene :)

      Sil

Blog / Site linki içeren yorumlar yayınlanmayacaktır.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
Tasarım: Zuri